Veelzijdig Maleisië en Paradise!

12 februari 2023 - Koh Phangan, Thailand

Even terug in de tijd, naar ons lievelingsland om te reizen met peuters tot nu toe: Maleisië! Dit prachtige land is zo’n geweldige mix van lieve mensen, prachtige natuur met jungle, bergen, uitgestrekte thee plantages, heerlijk eten én heel goed zelf te rijden! Een enorme aanrader voor wie met (kleine) kids wil reizen.

We begonnen in de geweldige stad Kuala Lumpur. Centraler konden we in deze wereldstad niet zitten, midden op Berjaya Time Square, in een appartement op de 38ste verdieping. Het was zo fijn om alle gemakken van een grote stad te ervaren, dat werkelijk alles letterlijk binnen handbereik was. Zin in een massage? We liepen zo ons appartement uit en 2 verdiepingen verder in de Mall kon je voor € 10,00 een heerlijke massage krijgen. Zin in koffie? Dan lopen we toch even naar beneden om een lekkere cappuccino te scoren. Even sporten of zwemmen? Dat was op de 15e verdieping van ons gebouw.

Ons appartement op de 38ste verdieping

De stad, maar eigenlijk ook heel Maleisië, is zo’n heerlijke mix van Oost en West. Alle culturen en geloven wonen met en door elkaar, waaronder een groot deel van de bevolking wat Islamitisch is. Gelijk de eerste ochtend in Kuala Lumpur zorgde dat voor een hilarische uitspraak van Saar. We gingen even ontbijten in het hotel naast ons en daar zat een mevrouw met een boerka moeilijk haar ontbijt weg te werken onder haar nikab. Zegt Saar met volle verbazing en verwondering keihard door het restaurant: “Kijk mama, daar zit een spook!”. Heel hilarisch. Verder zagen we (gelukkig) geen vrouwen in boerka, en tellen vrouwen in Maleisië mee in het werkende leven, ook op hogere posities.

Maleisië voelt meer ontwikkelt dan Vietnam en Cambodja, met goede infrastructuur met prima wegen, met de enorme vriendelijke Aziatische vibe met onwijs lekker eten. Dat is wat we ook 4 dagen lang in Kuala Lumpur hebben gedaan: Heel Lekker Eten! De streetfood op Jalan Alor is zo onwijs lekker (en cheap) en een heel gezellige belevenis met Evi en Saar. We zijn ook juist een keer heel fancy gaan brunchen in Four Seasons, met werkelijk het meest uitgebreide buffet ever met kreeft, oesters, kaviaar en noem het maar op, mega lekker was dat. En na al het lekkere Aziatische eten, was juist ook een mooie Italiaanse kaas-worst plank ook zo heerlijk. En voordat dit een soort foodblog wordt, neem ik jullie nog even mee in wat we nog meer deden in Maleisië behalve heel lekker eten.

Streetfood! Jammmmmmie

In Kuala Lumpur maakten we nog een gezellig uitstapje naar Sealife, vergaapten we ons in de grote shoppingmalls aan alle Chinese versieringen, want Chinees Nieuwjaar kwam er aan en dat is echt heel groots in Maleisië, vanwege de grote Chinese populatie die er woont.

We stonden met z’n vieren op de KL-tower. Kuala Lumpur was de stad waar Arthur en ik in 2016 ook samen waren, hoe gaaf dat we nu 6 jaar na dato en weer stonden, maar dan mét twee mooie meisjes erbij!

Met z'n vieren op de KL-tower!

En daarna was het tijd om twee weken met de auto door Maleisië te reizen! Het gevoel van vrijheid was ontzettend fijn. Heerlijk om nergens van afhankelijk te zijn. En ook praktisch, want ieder moment als een van de dames moet plassen of er toch niet even helemaal lekker in zit, kan je zelf bepalen dat je ergens stopt of iets anders gaat doen. Thuis hebben de meisjes niet meer een middagslaapje nodig, maar op reis redden ze het niet de hele dag. Saar gaat gelijk even tukken als ze dan overdag ergens een bed ziet, maar Evi vertikt dat. Terwijl, als ze dan in een rijdende auto, tuktuk of taxi zit, ze gelijk slaapt. Regelmatig vroegen we daarom de tuktuk chauffeur om met een omweg door een stadje te rijden, zodat zij even een half uurtje konden crashen.

We hadden heel veel zin in natuur, dus reden we via de mooie Batu Caves naar de jungle, naar het Taman Negara National park. En deze vier dagen waren een echt hoogtepunt van onze reis. We zaten in een super leuk huisje midden in de jungle, tussen zoveel groen, vogels en aapjes. En in de jungle maakten we mooie wandelingen, boottochtjes en een geweldige Canopy Walk. Het is de langste Canopy Walk ter wereld (5km), met het hoogste punt op 40 meter tussen de hoge bomen door. We maakten dammetjes in het water (en bedankt bloedzuigers) en bezochten een dorpje van de ‘Orang Asli’, ofwel de Aboriginals van Maleisië. Ook dit was weer erg leuk om met twee peuters te bezoeken. Deze oorspronkelijke bewoners van de jungle leven nog helemaal volgens ‘spirits of the jungle’ en leven vanuit alles wat de jungle hen geeft, jagen op het wild uit de jungle en begraven hun doden op de toppen van de bomen, zodat ze de grote roofdieren uit de jungle weer iets terug geven. Ze leven in kleine hutjes en de vragen die dan opkwamen van Evi en Saar vond ik weer heerlijk. “Waar slapen ze dan?” vroeg Evi, want ze zag geen bed. En “waar is dan de keuken”? Zo leuk, al die vragen en verwondering van peuters.

Dammetjes bouwen!

Met nieuwe indrukken uit de natuur reden we via een geweldig mooie route naar de Cameron Highlands. We reden langs alleen maar bossen, palmbomen en vooral veel natuur. Dit is een groot verschil met het rijden door Vietnam en Cambodja, daar lijkt de bebouwing met hutjes en huizen een soort nooit op te houden, op de National Parks na. Overal wordt er gebouwd en wonen er mensen langs de (drukke) wegen.

En wat hadden we weer zin om lekker door te bergen te wandelen in de Cameron Highlands! De temperatuur lag rond de 21 graden, wat heerlijk koel aanvoelde in vergelijking met de afgelopen weken. Het regent er daarnaast heel erg veel en we kwamen er achter dat er op diverse wandeltochten toeristen zijn aangevallen met messen en mensen waren gebeten door honden. Dat was ons iets te veel avontuur, dus helaas lieten we de wandelpaden even links liggen.

Theeplantages op de Cameron Highlands

We hadden er een fijn appartement voor 5 nachten geboekt en vermaakten ons prima in de mooie groene Highlands. Er was een leuke speeltuin in een parkje met allemaal soorten fietsjes, dus onze Nederlandse kids haalden hun hart helemaal op en fietsten heel wat rondjes door het park, zélfs in de stromende regen haha.

Dutchie Saar door de stromende regen op een fietsje in de speeltuin

Evi en Saar keken hun eerste echte film: Madagaskar. Ze hebben het eerste uur heel geboeid zitten kijken en daarna is ook “I like to move it, move it” toegevoegd aan onze heerlijke hotel/huisjes dansplaylist op Spotify.

Tot slot reden we door naar Penang, waar we in Georgetown o.a. de mooie streetart bekeken en het hilarische Upside Down museum bezochten.

Streetart

We merken dat we na zo’n drie maanden reizen wel een beetje verzadigd raken qua nieuwe indrukken en het reizen zelf, inclusief alle keuzes maken en organiseren, is soms best vermoeiend. Daarom boekten we voor 10 nachten een heerlijk resort op Koh Samui in Thailand: ons laatste land van deze mooie familiereis! We reisden met de trein af naar Thailand, wat ook weer een hele leuke belevenis was. Evi en Saar konden lekker in een bedje chillen en slapen, terwijl het mooie landschap aan ons voorbij denderde. Bij iedere stop die de trein maakte, verkochten de locals lekkere kippetjes met rijst en andere lekkernijen. Onze overstap van 4 uur lang in een soort niemandsland op de grens van Maleisië en Thailand duurde opeens 5 uur. Vanwege het Chinees Nieuwjaar was alles dicht. In het stoffige nietszeggende stadje was alleen de KFC open, dus daar hebben we ons 5 uur lang moeten vermaken. En ook dat hoort bij reizen natuurlijk. Dan geven de mee genomen Ipads ons veel rust haha.

Jut & Jul naar de trein

Na een nachtje in Surat Thani, werden we met een paar gammele busjes met 3 x overstappen op de ferry naar Koh Samui gezet. En daar kwamen we na 1,5 uur aan in het heerlijke Holiday Inn resort. Een net geopend prachtig resort aan het strand. Het resort had ook een geweldige Kidsclub, waar Evi en Saar zich enorm vermaakten met het spelen in de prachtige speeltuin en hele leuke activiteiten als dansen, gymen, knutselen en noem maar op. Dit gaf ons de kans om na 3 maanden af en toe een uurtje voor onszelf te hebben. We hebben er een soort ‘healthy retreat’ van gemaakt en hebben iedere dag gesport daar, super gezond gegeten en verder af en toe een uurtje bij het zwembad of strand gelegen. We huurden een auto en verkenden alle hoeken van het eiland. Evi en Saar konden iedere ochtend kiezen bij het ontbijt wat ze wilde eten. En Evi eet hier al 3 maanden vooral heel veel rijst, dus ook als ontbijt, en Saar krijgt geen genoeg van spaghetti Bolognese.

Spaghetti als ontbijt in je badpak

Na deze heerlijke 10 dagen, hopten we naar het volgende eiland: Koh Phangan. Een eiland met twee gezichten: veel backpackers komen er voor de Full Moon Parties, maar ook trekt het eiland enorm veel liefhebbers van yoga en spiritualiteit aan. Je kunt er je er bijna in verdrinken, zoveel yoga hotspots hebben ze op dit eiland! Ik heb er dan ook heerlijke lesjes yoga gevolgd. Verder is het een ongelooflijk groen en mooi eiland, minder bebouwd dan haar buureiland Koh Samui. We zaten in een fijn huisje aan het strand en op Koh Phangan (ik val geloof ik in herhaling) hebben we weer zo onwijs lekker (én gezond) gegeten! Evi en Saar hebben hier ook weer enorm van genoten. Heerlijk zijn de gezellige gesprekjes en vragen die bij ze opkomen, soms enorm random. Saar vroeg me gister “heb ik deze moedervlekken van mama gekregen?”

Overal lekker eten, aan de mooiste strandjes op Koh Phangan

Druk was het er op het eiland wel, bijna alle accommodaties zaten vol en we hadden maar net geluk met het boeken van ons huisje op het eiland. In februari heb je het mooiste weer van de wereld op de eilanden: 29 graden, een zonnetje, wat wolken en een fijn windje. De seizoenen in Nederland kan ik best waarderen, maar toch kijk ik in Nederland altijd uit naar de zomer en kan de zomer voor mij niet lang genoeg duren. Dat we nu overwinteren en daarmee een keer de winter skippen vind ik fantastisch.

En na 5 nachten op Koh Phangan is het tijd voor het laatste hoofdstuk van onze reis. We zitten nu op de boot en reizen door naar Chiang Mai, het bergachtige Noorden van Thailand. Daarna nog een paar dagen Bangkok, waarna het weer tijd is voor onze reis naar huis. Maar eerst nog even 1,5 week genieten van wat Thailand, behalve mooie paradijselijke eilanden, nog meer te bieden heeft.

1. Joyce:
    12 februari 2023
    Fijn om jullie verhalen te lezen lieverds, tot snel! Kus
  2. Liefs, Jannette:
    12 februari 2023
    Wat leuk om jullie reis een klein beetje mee te beleven!
    Geniet er nog van de laatste anderhalve week!
  3. Jeanne:
    12 februari 2023
    Leuk om te lezen en wat gaat de tijd snel! Nog even genieten❤️
  4. Maartje:
    12 februari 2023
    Leuk om weer van jullie te horen. Klinkt als een heerlijke tijd 💗
  5. Mirjam:
    12 februari 2023
    Heerlijk weer allemaal! Geniet nog van het mooie en fijne Thailand!
  6. Frank Nederhoff:
    12 februari 2023
    Leuk te lezen enjoy nog even
  7. Nora:
    17 februari 2023
    Prachtige verhalen weer! Ik waan me ook een beetje op vakantie hierdoor. Geniet de laatste weekjes!