Op avontuur met ons huis op wielen!

17 november 2022 - Taupo, Nieuw-Zeeland

In mijn ene hand houd ik een koffer vast, mijn andere hand houdt, dat heerlijke kleine peuterhandje vast. De backpack is ingeruild voor een praktische koffer en het voelt precies als dat leven wat bestond (zonder kids!) en het geeft me hetzelfde gevoel als toen. Het avontuur, het onbekende tegemoet. Ik glimlach, want nu heb ik in die hand daar naast me al mijn halve wereld vast. Voor me loopt mijn andere halve wereld. Ik knijp in de hand naast me van geluk. We zijn letterlijk aan de andere kant van de wereld.

Wai-O-Tapu

Met een wattenhoofd van een mega jetlag vinden we ons heerlijke huis in Auckland, waar we de eerste vijf dagen de tijd nemen om te acclimatiseren. Om daarna ons huis op wielen voor de komende maand op te halen! Een nieuw hoofdstuk dat is aangebroken van ons avontuur. Zo heerlijk dat ie nog maar zo jong is en het einde nog láng niet in zicht, heerlijk! Goed, je begrijpt dat ik mega enthousiast ben en neem je graag mee tijdens ons avontuur op wielen.

Onze camper blijkt een gloednieuw ding te zijn met 80 km op de teller. Na een uitgebreide uitleg gaan we op pad. Arthur is de stoerste van ons twee en neemt de eerste dagen voornamelijk het chaffeurschap op zijn rekening. Daardoor ben ik kok aan huis. Hebben de meisjes trek in iets, is een broodje zo gesmeerd, we hebben immers altijd ons hele huis mee. Het is even wennen aan ons camperlife. Ik hoor Arthur regelmatig vloeken als hij zijn hoofd weer eens stoot en hij wordt een paar keer per nacht wakker van kramp in z’n voeten, omdat het bed 10cm te kort is. Het geeft een ultiem vrijheidsgevoel, maar het is ook leven op een zeer klein oppervlakte met 4 personen, zeker als het regent. Tegelijkertijd realiseer ik maar eens dat we eigenlijk niet zo veel spullen nodig hebben, tot nu toe heb ik niks gemist. Het voelt ongelooflijk luxe en bijzonder om deze familytrip met elkaar te maken. De meisjes slapen heerlijk in het bovenbed dat we iedere nacht naar beneden halen, volgens Evi slapen ze in een boomhut.

Arthur en ik gaan redelijk mee in het ritme van de meisjes. Als zij namelijk slapen kunnen we alleen nog op bed zitten, buiten is het net te fris als het donker wordt. Een prima ritme wat mij betreft! En natuurlijk wordt er hier ook gewoon geruzied om welke kleur beker wie heeft en is het huis (lees camper) te klein als ik de boterham in stukjes heb gesneden, maar mevrouw liever ‘dubbelklap' had gewild.

Onze huis op wielen voor deze maand!

Vanuit Auckland rijden we in 2,5 uur door een mooie glooiend en vooral groen landschap naar Waitamo. Een heerlijke boerderij met een gekke eigenaar die allemaal dieren én een hostel met camping runt. Er scharrelen de hele tijd 8 kleine biggetjes en een lieve hond George rondom onze camper. Vanuit hier bezoeken we de Waitomo Caves.

We wandelen in de donkere grotten en maken een boottochtje om de tienduizenden lichtjes te zien, wat geen lichtjes, maar glowworms zijn. De glimwormen die de meeste honger hebben, geven het felste licht. Best spannend om zo’n activiteit in het donker te ondernemen, maar vooral erg leuk voor Evi en Saar.

Waitomo Glowworm Caves

Daarna rijden we door Rotorua, een heilig en bijzonder gebied van de Maori’s. Hier belanden we op een totaal zielloze camping met allemaal weescaravans. Wel maken we hier geweldige uitstapjes in het geweldige Redwoods, met een Tree Top Walk op 40 meter hoogte tussen de bomen en een prachtige wandeling in het bos tussen bomen van 72 meter hoogte. Verder regent het hier behoorlijk (daarom is Nieuw Zeeland zo groen!) en worden we de volgende nacht nog net niet weggespoeld bij het meer waar naast we staan in Rotorua. De middag bezoeken we daarom een indoor speeltuin, wat ik werkelijk een soort hel, maar de hemel op aarde is,volgens Evi en Saar.

The Redwoods

In Taupo hebben we meer geluk met het weer. En wat is de natuur overweldigend! Deze streek staat bekend om z’n geisers, warmwaterbronnen, en hele bijzondere natuurverschijnsels. Heel erg mooi. En tegelijkertijd ruikt het in de hele omgeving naar rotte eieren, oftewel naar zwavel. Deze prachtige natuurwonderen zijn ook heel goed te doen om met Evi en Saar te bekijken. Telkens is er een wandeling van ongeveer een uurtje vlakbij en dat gaat ze heel goed af.

Wai-O-Tapu

En ik heb een geweldige hike alleen gelopen: de beroemde Tongariro Alpine Crossing! Een wandeling van 19,4 kilometer, waarbij je start op 1150 meter hoogte, stijgt naar 1886 meter hoogte en vervolgens weer daalt naar 750 meter. Het is een wandeling die vaak de mooiste dagwandeling van Nieuw-Zeeland wordt genoemd. Ik had erg geluk met het weer, dat hij precies op de dag dat ik deze wilde lopen, open was. Arthur, Evi en Saar hebben me aan het beginpunt afgezet en daarna begon ik aan deze geweldige dagtocht. De hike bracht me dwars door een waanzinnig mooi vulkanisch landschap waarbij je het gevoel hebt op een andere planeet te zijn beland. Rokende kraters, imposante vulkanen, kale vlaktes, prachtig gekleurde kratermeren en dichtbegroeide bossen: je komt het allemaal tegen tijdens de Tongariro Crossing.

Tongariro Alpine Crossing

Ik vond het heerlijk om alleen te lopen, al was het op sommige stukken nog best druk met andere wandelaars. Even een hele dag alleen met mezelf en eigen gedachten vond ik fantastisch. Het ging ook eigenlijk heel prima en vond het te gek om in bergen actief te zijn. Ook de spierpijn de dag erna viel me alles mee!

De rode krater tijdens de Tongariro Alpine Crossing

We reizen nu verder door naar het Zuidereiland, waar we gelukkig nog drie volle weken mogen vertoeven. Tot slot heb ik nog wat fun facts over Nieuw Zeeland:

Wist je dat:

- Nieuw Zeelanders kampioen grasmaaien zijn? Echt ieder gazonnetje voor de deur wordt enorm goed bijgehouden. Een soort nationale hobby ofzo?

- Ze in dit rijke land toch het Nederlandse woord ‘gezelligheid’ niet kennen, het eerste gezellige café, restaurant of überhaupt dorpje nog moet komen (iemand tips?). Alles is vooral erg praktisch ingericht.

-Nieuw Zeeland dus waanzinnig goed georganiseerd is en dat alle geweldige natuurwonderen goed te bereiken zijn. Ideaal voor een reis met kleine kinderen dus. Ik kan me voorstellen dat je het reizen in Nieuw Zeeland zonder kleine kinderen allemaal iets te georganiseerd en commercieel vindt.

- De toiletten en douches op de campings en restaurants bijna overal genderneutraal zijn.

- Je drie soorten kiwi’s hebt: de nationale vogel, de natives uit Nieuw Zeeland, maar ook het heerlijke fruit.

Craters of the Moon

We zijn nog maar twee weken onderweg en we hebben al zoveel moois gezien. De natuur is echt zo prachtig hier! Ik word al enthousiast als ik alleen al denk aan al het moois dat we nog van Nieuw Zeeland mogen gaan zien!

1. Joyce:
    17 november 2022
    Ik zit weer te genieten hier met mijn bakkie koffie en jullie verhalen! Liefs
  2. Frank Nederhoff:
    17 november 2022
    Leuk te lezen, en er komen gelijk weer herinneringen boven. Enjoy op het zuidereiland.
    Dunadin moet je zeker aan doen ( gezellig centrum)
  3. Carlo van Rantwijk:
    18 november 2022
    Mooi te horen hoe jullie genieten van jullie vrijheid en de nieuwe omgeving maar vooral van het samenzijn! Veel plezier op het Zuidereiland.