Dromen waarmaken: wij gaan op reis!

26 oktober 2022 - Utrecht, Nederland

We gaan!
Soms kan ik me het haast niet voorstellen, dat het nu echt gaat gebeuren, we gaan! We gaan vanaf aanstaande woensdag voor vier maanden op reis met z’n viertjes. Corona heeft er voor gezorgd dat deze bijzondere reis twee jaar is uitgesteld, maar het voelt als de perfecte timing. De meisjes zijn groot genoeg, we zitten niet meer met luiers en slaapjes, en ze hoeven nog niet naar school. We kunnen dingen aan de meiden uitleggen en andersom geven Evi en Saar steeds meer woorden aan emoties en gevoelens.
We vinden het spannend, maar hebben er ongelofelijk veel zin in. Op ons huis wordt gepast en verlof is opgenomen. Vier maanden lang reizen we door Thailand, Cambodja, Vietnam, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer.

Avontuur
Het geeft me een heerlijk gevoel om voor de komende vier maanden niet te weten wat het leven gaat brengen: vrijheid, avontuur! En natuurlijk vind ik het ook spannend. Wat als Evi en Saar bijvoorbeeld heel ziek worden op reis? Is er dan wel goede en voldoende medische zorg dichtbij? Maar ook dan heb ik vertrouwen dat het goed komt.

Ik heb de afgelopen tijd zoveel reacties op onze reisplannen gekregen. De meeste mensen reageren positief en in de trant van “dat zou ik wel willen doen, maar het komt er nooit van”. En veel mensen moeten er sowieso niet aan denken. En wat ik veel terug kreeg was dat Evi en Saar het sowieso niet gaan onthouden, omdat ze daar nog te jong voor zijn. En ik denk dat het juist enorm bepalend gaat zijn voor ons als gezin om zo lang samen te zijn, zoveel mooie nieuwe avonturen en culturen tegemoet te gaan. En dat iedere dag iets nieuws gaat brengen, dat we doen waar we zélf zin in hebben. Geen lijstjes afvinken. Verwondering over de schoonheid van de wereld, ons te laten raken en verroeren.

Om vier maanden niet te werken, de Nederlandse winter te ontvluchten en niet in de dagelijkse ratrace van het drukke leven met twee peuters te zitten, lijkt me geweldig. En tegelijkertijd zal het niet altijd meevallen met vier enthousiaste en temperamentvolle personen 24/7 op elkaars lip te zitten. En zullen de driftbuiten (x2!) ook daar in volle vaart en met het volledige scala aan emoties voorbij komen. En daar gaan we met elkaar onze weg in vinden.

IMG_4135
Waarom willen we zo graag op wereldreis?
Arthur en ik hebben al mooie reizen samen gemaakt, voordat Evi & Saar ons ouders maakten en we samen een hecht en warm gezin vormden. En dat dat niet vanzelfsprekend is, weten wij heel erg goed. Evi en Saar zijn namelijk een monoamniotische monochoriale (mono-mono) tweeling, wat inhoudt dat ze de vruchtzak en de placenta deelden in mijn buik. Iets dat super zeldzaam is, en maar bij één op de honderd tweelingzwangerschappen voorkomt. In vijftig procent van deze gevallen betekent dat dat ze in elkaars navelstreng verwikkeld raken of er knopen in de navelstreng ontstaan en ze overlijden. En dat betekende dus dat onze tweeling vijftig procent kans had op overlijden.

De spannendste 7 maanden uit mijn leven volgden. Er werd destijds in het ziekenhuis gevraagd of we dit wel aan zouden kunnen, en of we de zwangerschap niet liever wilden afbreken, maar vanaf die eerste echo voelde ik een band met mijn kindjes. Geen haar op mijn hoofd die er over nadacht om ze te laten weghalen. Direct spraken we met elkaar af: als dit allemaal goed gaat, gaan we als gezin op wereldreis. Om het leven te vieren. Regelmatig had ik een soort visioen van mezelf met aan allebei de handen een meisje, op een prachtig strand. Die wereldreis met onze meisjes zou er komen, hoe dan ook.
Na 32 weken zijn Evi en Saar gehaald en na 5,5 week in het ziekenhuis mochten ze naar huis. Inmiddels zijn Evi en Saar drie jaar en doen ze het supergoed. Het zijn heerlijk eigenwijze, vrolijke en soms driftige peuters, en je kunt amper aan ze zien dat ze zoveel weken te vroeg zijn geboren. Ik ben zo trots op ze en dankbaar dat ik mijn intuïtie heb gevolgd en ervoor heb gekozen om ze die kans op een mooi leven te geven.

EviSaar5wekenoud

Het leven vieren
Het leven is zo kwetsbaar, je weet nooit wat je te wachten staat. We gaan het leven vieren, op reis. Samen met onze allerliefste en mooiste meisjes.
Natuurlijk weet ik ook dat het ultieme geluk niet zit in je bucket list afwerken van hoogtepunt, naar hoogtepunt. Ultiem geluk zit juist in iedere ochtend twee vrolijke meisjes die bij ons in het grote bed kruipen om warme melk te drinken. Of als ik, als we zelf naar bed gaan, nog eventjes de meiden een kusje geef en ze zo vredig liggen te slapen met hun lieve konijnenknuf. Dan knapt m’n hart uit elkaar van liefde.
Dat was ook een van de wijze lessen van mijn lieve vriendin Bibi, die helaas afgelopen april veel te jong is overleden. Ultiem geluk zit ‘m in het normale, dat je bijna niet door hebt dat het eigenlijk niet zo normaal of gewoon is. Samen zijn met elkaar en aandacht voor elkaar. ‘Lobi di Basi’ – ‘liefde is de baas’ was haar levensmotto.

Met een heleboel liefde en levensvreugd gaan we dit avontuur aan! Middels dit platform zullen we af en toe, wanneer we daar zin en ruimte voor voelen, jullie een beetje mee laten leven en lezen met onze reis. De komende week pakken we onze (zo min mogelijk) spullen in, ruimen we ons huis helemaal op, zeggen we onze lieve familie en vrienden gedag en dan staan we aanstaande woensdag op Schiphol waarna we gelijk de oversteek maken naar Nieuw-Zeeland, naar Auckland. Daar zullen we een paar dagen acclimatiseren en vervolgens nemen we 4,5 week de tijd om van het Noorder- naar het Zuidereiland af te reizen.

Wil je gemakkelijk op de hoogte blijven van onze belevenissen? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst!

IMG_3978

1. Reislogger:
    26 oktober 2022
    Welkom bij Reislogger! We wensen je veel plezier op reis!
  2. Debbie, Bart en Lena:
    26 oktober 2022
    Echt fantastisch! We kijken uit naar jullie mooie avonturen...

Maak herinnering
    Volg je dromen
    Laat het geluk stromen...

Een hele mooie reis gewenst.
    Liefs Bart, Debbie en Lena❤❤
  3. JoCa:
    26 oktober 2022
    Wat een mooi verhaal heb je al geschreven een hele mooie reis met heel veel ❤️❤️❤️
  4. Fleur Esmeijer:
    27 oktober 2022
    Heerlijk Bea! Wat een feest dat het eindelijk zover is.
    Zo mooi om je eigen beloftes na te komen, dat is inspirerend. Geloof in je eigen plan!
    Ik ga je reis zeker volgen en wens jullie samen heel veel mooie avonturen en momenten toe.
  5. Carlo van Rantwijk:
    27 oktober 2022
    Fantastisch Bea en Arthur. De beste beslissing ever, zonder twijfel (ik spreek uit ervaring). Geniet, geniet, geniet. Memories verzamelen om nog heel lang te koesteren!
  6. Danny en laura:
    27 oktober 2022
    Wauw wat hebben jullie dit mooi beschreven! En wat gaaf en fijn dat deze reis nu door kan gaan. Ga heel veel herinneringen maken met z’n vieren en kom terug met de mooiste verhalen! Wij volgen jullie uiteraard.

Liefs Danny en Laura